SBS, de groep achter de commerciële tv-zenders Vier en Vijf, heeft een nieuwe manier ontwikkeld om reclame tot bij de kijker te krijgen. Wie een programma pauzeert, krijgt straks in plaats van het bevroren beeld een (statische) reclameboodschap te zien. Dat meldt De Tijd en is aan onze redactie bevestigd. Vier en Vijf beginnen nog dit jaar met proefdraaien.
SBS werkt voor de innovatie samen met aandeelhouder Telenet, die de technische kant voor zijn rekening neemt. Maar de zendergroep zit nu ook aan tafel bij Proximus. "We willen de hele markt kunnen bereiken met dit idee", klinkt het. SBS zal Telenet ook niet tegenhouden om het idee met andere zenders uit te werken.
Concreet komt het hierop neer: wie een programma pauzeert, krijgt na enkele seconden een "pancarte" met een reclameboodschap te zien. Het gaat dus om een stilstaand beeld en niet een filmpje. De "pancarte" verschijnt zowel bij het pauzeren tijdens een rechtstreeks programma als bij het pauzeren tijdens het bekijken van opnames.
"Wie de boodschap niet wil zien, kan die met één druk op de knop doen verdwijnen", verzekert Sigrid Van Den Houte in "De ochtend" op Radio 1. Zij is Chief Commercial Officer bij SBS. Wie nooit advertenties wil zien, kan dit via de instellingen uitschakelen.
"Zoeken naar manieren om reclame te brengen die mensen prettig vinden"
De nieuwe manier van adverteren past in de evolutie die het televisielandschap doormaakt. Steeds meer mensen gebruiken de mogelijkheden die digitale televisie biedt om reclame over te slaan. Zenders moeten dus op zoek naar andere manieren om de boodschappen van adverteerders tot bij de kijker te krijgen.
"De technologie stelt mensen in staat om op een steeds comfortabelere manier naar tv te kijken", gaat Van Den Houte verder in "De ochtend". "Wij zoeken voortdurend naar manieren om reclame te brengen die mensen prettig vinden, maar zodat we nog steeds op inkomsten kunnen rekenen om programma's te maken."
Nog voor het einde van het jaar starten Vier en Vijf met proefdraaien. In eerste instantie gebeurt dat met boodschappen van een beperkt aantal adverteerders. De reclameboodschappen zullen wel meteen bij alle Telenet-kijkers die programma's van Vier en Vijf pauzeren, verschijnen. (vrt)